Modern Classrooms shape mentally sick generations

Nisarg Joshi

Education

../_images/5f7617d6a197c4bf86e1f26f1539bce8f579563800e7da9a8f57022ebd3409e5.png
1

फिनलेन्ड शिक्षण क्षेत्र में अभ्यासक्रम और अध्यापन प्रणाली में प्रयोग करने हेतु प्रसिद्ध है।
एक प्रयोग में उन्होंने अपने प्राथमिक शिक्षण के वर्गों को उद्यान में रूपांतरित किया । प्रयोग के परिणाम यह है की, वहाँ पढ़ने वाले बच्चों की रोग प्रतिकारक शक्ति में अभूतपूर्ण सुधार देखने को मिला है।

यह संशोधन कर्ता दल को लग रहा है की उनका प्रयोग विश्व में सर्व प्रथम है! 🙂

**Prior research has shown early exposure to green space is somehow linked to a well-functioning immune system, but it’s still not entirely clear whether that relationship is causal or not.

The experiment in Finland was the first to explicitly manipulate a child’s urban environment and then test for changes in their microbiome and, in turn, a child’s immune system.**

इसके लिए कोई संशोधन के प्रमाण की आवश्यकता नहीं है। भारतीय ज्ञान परंपरा का तो उद्भव और विकास ही प्रकृति में हुआ है । संस्कृति अरण्य संस्कृति के नाम से प्रसिद्ध नहीं । तो शिक्षण तो प्रकृति दत्त ही होना चाहिए! वडोदरा सहित, गुजरात के सभी प्रमुख नगरों और कुछ गांवों में पिछले 6 वर्ष से उद्यान में ही शिक्षण हो रहा है। और हम मातापिता बालकों के स्वास्थ्य में प्रकृति से होते सकारात्मक शरीरी और मानसिक बदलाव के साक्षी है।

एक और बात, यह संशोधन का निष्कर्ष यह न हो की आप हरी घास की कृत्रिम प्रतिकृति लगा दो!रोगप्रतिकारक शक्ति निर्माण हेतु जीव वैविध्य से संसर्ग आवश्यक है!

Reference

Biodiversity intervention enhances immune regulation and health-associated commensal microbiota among daycare children | Science Advances

As the incidence of immune-mediated diseases has increased rapidly in developed societies, there is an unmet need for novel prophylactic practices to fight against these maladies. This study is the first human intervention trial in which urban environmental biodiversity was manipulated to examine its effects on the commensal microbiome and immunoregulation in children. We analyzed changes in the skin and gut microbiota and blood immune markers of children during a 28-day biodiversity intervention. Children in standard urban and nature-oriented daycare centers were analyzed for comparison. The intervention diversified both the environmental and skin Gammaproteobacterial communities, which, in turn, were associated with increases in plasma TGF-β1 levels and the proportion of regulatory T cells. The plasma IL-10:IL-17A ratio increased among intervention children during the trial. Our findings suggest that biodiversity intervention enhances immunoregulatory pathways and provide an incentive for future prophylactic approaches to reduce the risk of immune-mediated diseases in urban societies.

The Prachodayat.in covers various topics, including politics, entertainment, sports, and business.

Have a question?

Contact us